وصال

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ وصال خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


در سال‌های اخیر رزین برای همگان فراگیر شده است و امکان ساخت جواهرات، مجسمه یا تزئینات منزل را فراهم کرده است. آنها معمولاً مخلوطی از ترکیبات آلی هستند که توسط قارچ ها، باکتری ها و گیاهان تولید می شوند. این ترکیبات نمی توانند مستقیماً رشد و تولیدمثل را کنترل کنند، بنابراین به آنها ذرات ویژه می گویند. از برق استفاده نمی کنند و در لاک، جوهر چاپ، پلاستیک، تجهیزات پزشکی و ... کاربرد زیادی دارند.

در پزشکی، واکنش های پیچیده آنها شامل مخلوط کردن ترکیبات مختلف است. ترکیبات اکسیژن دار می توانند ترپن ها (هیدروکربن های اکسیژن دار)، اسیدها، استرها و الکل ها باشند. اینها جامدات آمورف یا نیمه کریستالی هستند که می توانند به پلاستیک تبدیل شوند.

چسب چیست؟

رزین های سیماب رزین ترکیبات شیمیایی پیچیده جامد یا نیمه جامد هستند که به طور طبیعی با مقادیر زیادی کربن تشکیل می شوند. علاوه بر این، این کلمه از ترکیب یک پلیمر با اسیدهای چرب برای شبیه سازی مایعات یا ترکیبات تولید می شود. اینها جامد هستند، به اشکال مختلف مانند مایع یا پودر وجود دارد. در حقیقت، یک ترکیب آلی طبیعی یا مصنوعی که غیر کریستالی یا دارای مایع چسبناک است در این دسته قرار می گیرد. به طور کلی بر اساس ترکیبات خود به دو گروه شیمیایی و طبیعی تقسیم می شوند و پلیمری هستند. مونومرها روغن ها، اسیدهای چرب از منابع طبیعی به دست می آیند. رایج ترین آنها کوپال هستند، دامار ماستیک و شلاک.

خواص رزین:

وزن مخصوص مواد جامد یا نیمه جامد شفاف یا نیمه شفاف بیشتر از آب است. این ترکیبات با قرار گرفتن در معرض حرارت نرم و ذوب می شوند. آنها معمولاً آمورف و نامحلول در آب هستند. آنها از مقدار زیادی کربن ساخته شده اند که در طی فرآیند اکسیداسیون در جو تیره می شود.

روش آماده سازی:

این ترکیبات بسته به دسته یا گروهی که در آن طبقه بندی می شوند، روش های تولید متفاوتی دارند. به عنوان مثال اولئورزین، نوع طبیعی این ماده، مخلوطی از رزین و روغن فرار است و رزین اولئو-لاستیک مخلوطی از روغن فرار، لاستیک و رزین است. همچنین رزین بلسان مخلوطی از اسید بنزوئیک و اسید سینامیک یا استرهای این اسید است.

انواع رزین:

بر اساس ترکیب آنها به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. در زیر به هر کدام می پردازیم.

رایج یا رایج:

گیاهان به طور منظم در پاسخ به آسیب و برای محافظت از خود رزین تولید می کنند. این ماده از گیاه در برابر حشرات و عوامل بیماری زا محافظت می کند. معمولا این نوع مواد آلی به راحتی قابل اشتعال و احتراق بوده و شفاف یا نیمه شفاف هستند. رنگ آنها زرد یا قهوه ای، بی بو با طعم سقز خفیف، نامحلول در آب و محلول در الکل، اسانس ها، اترها و روغن های چرب تازه است.

این ترکیبات با حرارت دادن نرم و ذوب می شوند و با شعله ای دودی و روشن می سوزند. بیشتر آنها از درختان کاج و توسکا، در واقع عمدتاً مخروطیان (معمولاً ترشحات تنه) به دست می آیند. این ترکیبات در اثر آسیب به پوست درختان در اثر باد، آتش سوزی، رعد و برق و عوامل دیگر ایجاد می شوند و از دیرباز مصارف بسیاری از جمله صابون سازی داشته اند.

انواع رزین های طبیعی:

برخی از رزین‌های طبیعی زمانی که نرم هستند اولئورزین و زمانی که حاوی اسید بنزوئیک یا اسید سینامیک باشند، بلزام نامیده می‌شوند. اولئورزین ها مخلوط طبیعی روغن و رزین فرار هستند و از گیاهان مختلف استخراج می شوند. آهن های به دست آمده از فلفل دلمه ای و هویج نمونه هایی از این نوع هستند.

کاربرد رزین های طبیعی:

از این نوع مواد گیاهی برای تولید لاک، چسب و مواد شیشه ای برای محصولات غذایی استفاده می شود. آنها همچنین به عنوان مواد اولیه برای سنتز سایر ترکیبات آلی و اجزای معطر مناسب هستند. اولین استفاده از این ترکیبات به عنوان چسب بود. از این مواد به عنوان طعم دهنده، ضد التهاب، خلط آور، محرک یا مدر و داروی ضد سرطان نیز استفاده می شود.

رزین های مصنوعی:

امروزه انواع مصنوعی جایگزین انواع طبیعی در صنعت مدرن شده است. این گروه از گروه بزرگی از محصولات تشکیل شده است که برخی از خواص فیزیکی رزین های طبیعی را به اشتراک می گذارند، اما از نظر ترکیب شیمیایی متفاوت هستند. این دسته به دو گروه ترموپلاستیک ها و ترموست ها تقسیم می شوند. ترموپلاستیک ها پس از فرآوری انعطاف پذیر می مانند، اما ترموپلاستیک ها در اثر حرارت نامحلول و غیر قابل ذوب می شوند. این مواد در صنعت ساخته می شوند و توسط پلیمرهای سخت شونده تقویت می شوند. نمونه هایی از این گروه عبارتند از رزین های ترموپلاستیک، رزین های اپوکسی، شیشه های تبادل یونی، استال، شیشه های اکریلیک.

نوع رزین مصنوعی:

این گروه انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ترموپلاستیک:

نوعی است که با گرم شدن نرم می شود و با گرم شدن سفت می شود. در زیر به مثالی خواهیم پرداخت.

Alchidico:

آنها خواص الکتریکی و حرارتی عالی و مقاومت شیمیایی عالی دارند. بسیار مقرون به صرفه است و برای قطعات برقی، رنگ و سطوح استفاده می شود.

پلی کربنات:

در برابر لکه شدن و فیلتر شدن مقاوم است و به دلیل مزایایی که دارد برای جایگزینی فلز، لنز، درپوش، عایق و فیلم عکاسی استفاده می شود.

پلی پروپیلن:

این نوع بی رنگ، بی مزه، تحمل دمای بالا و فشار کم، مقاومت شیمیایی بالایی دارد و برای تولید اسباب بازی، لوله و روکش استفاده می شود.

از Resmoset استفاده کنید:

آنها را می توان چندین بار شکل داد و به طور گسترده در پوشش های صنعتی، اتومبیل، دوچرخه و پوشش های برنجی استفاده می شود. در زیر نمونه هایی از رزین های ترموست را بررسی می کنیم.

فنولیک:

دارای مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر رطوبت است و در لنت ترمز، قطعات الکتریکی، قالب ها، چسب ها و غیره استفاده می شود.

پلی استر:

این رزین متعلق به گروهی از رزین های مصنوعی است که مایعات چسبناک و شفافی هستند که از محلول پلی استر مخلوط با تینر ساخته شده اند. تقریباً 45 درصد از مواد اولیه مورد استفاده در این نوع ساخت پروپیلن گلیکول است. برای خرید پروپیلن گلیکول با کیفیت با کارشناسان شیمی استور تماس بگیرید. این نوع غیر اشباع است و مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و حرارت دارد. مقرون به صرفه است و در ترکیبات پردازش ورق فلز، حمل و نقل عمومی، چاپگرهای لیزری، میله های ماهیگیری، جواهرات، لباس، هواپیما و قطعات خودرو استفاده می شود.

اپوکسی:

این نوع پلی اپوکسید نیز نامیده می شود و پلیمرهای واکنشی حاوی گروه های اپوکسید هستند.

آنها مقاومت شیمیایی و حرارتی خوبی دارند و خاصیت چسبندگی بالایی دارند و به طور گسترده در پوشش های سطحی، پوشش های فلزی، مواد کامپوزیت، برس ها، مواد پلاستیکی، لمینیت ها و پوشش ها استفاده می شوند. این نوع از چند قطره روغن سیلیکون برای ایجاد اشکال مختلف استفاده می کند.

اکریلیک-

این یک ماده پلاستیکی ترموپلاستیک یا گرماسخت است که معمولاً در مونومرهای اکریلیک اسید، متاکریلیک اسید و مونومرهای آکریلات موجود است. این مواد دارای وزن مولکولی پایین و دمای شیشه هستند.

پلی اورتان:

از قطعات سخت و سخت تشکیل شده و دارای خاصیت ارتجاعی و استحکام بالایی هستند. با تغییر فرمولاسیون و روش اصلاح می توان خواص خاصی مانند نفوذپذیری رطوبت، مقاومت در برابر سایش، حرارت و مواد شیمیایی ایجاد کرد.

چوب:

این ماده ترکیبی از چوب و رزین است که اخیراً به دلیل زیبایی و دوام در مبلمان و جواهرات مورد استفاده قرار گرفته است.





[ بازدید : 21 ]

[ سه شنبه 7 فروردين 1403 ] [ 11:30 ] [ NBH25 ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]