وصال

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ وصال خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


تنوع سبک های موسیقی در ایران و جهان از منظرهای مختلفی قابل بررسی است از این نظر برای درک بهتر انواع سبک های موسیقی باید به انواع این سبک ها در سازهای مورد استفاده، ریتم ها و گام های پرکاربرد، انواع تنظیم ها، ژانرها و حتی آهنگ ها توجه کرد.

با کسب دانش و اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانیم در گوش دادن به آثار مختلف عملکرد بهتری داشته باشیم و یا ژانر مورد علاقه خود را برای انتخاب ساز و نواختن آن انتخاب کنیم. از طرفی شناخت انواع ژانرها به طرز شگفت انگیزی گوش موسیقیایی افراد را قوی تر می کند.

در نتیجه تولید آثار بی ارزش در بازار موسیقی کاهش می یابد و در نتیجه هنرمندان واقعی در جامعه ای با تقاضای روزافزون موسیقی ارزشمندتری خلق می کنند.

در این مقاله لیستی از انواع سبک های موسیقی را مرور خواهیم کرد. برای دانلود بهترین آهنگ ها کلیک کنید.

سبک های مختلف موسیقی محبوب و محبوب

از دیدگاه ایرانیان، فهرست سبک های موسیقی را می توان به دو دسته کلی ایرانی و بین المللی تقسیم کرد. همانطور که می دانید موسیقی ایرانی موسیقی ایرانی است که همه ایرانی ها کم و بیش با آن آشنایی دارند. از سوی دیگر، ما موسیقی جهان را به سایر ژانرهای موسیقی که در دنیا محبوب و شناخته شده هستند تعمیم می دهیم.

لازم به ذکر است که سبک های مختلفی از موسیقی در دنیا وجود دارد که نه در کشور ما و نه در دنیا چندان رایج و شناخته شده نیست. این ژانرهای موسیقی را می توان تحت عنوان موسیقی محلی دنبال کرد.

در Music of Nations طیف وسیعی از ژانرهای موسیقایی مورد بررسی قرار می گیرد که در سراسر جهان و به ویژه کشورهای غربی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. بنابراین می توان گفت موسیقی سنتی ایرانی نیز جزئی از موسیقی ملت ها به شمار می رود.

در زیر لیست کوتاهی از سبک های موسیقی ایران و جهان را مشاهده می کنید که شناخت این سبک ها یکی از مراحل یادگیری موسیقی است.

کلاسیک

پاپ

ترانس

کاسا

الکترون

صخره

با استثنائات

بلوز

رپ و هیپ هاپ

سنتی

فرهنگ عامه

سبک موسیقی کلاسیک

سبک کلاسیک که در حدود سال 500 پس از میلاد ایجاد شد، اغلب به عنوان هنر یا موسیقی هنری غربی شناخته می شود و کمی با سبک های فولک یا پاپ دنیای غرب متفاوت است.

این سبک موسیقی لزوماً قوانین سخت گیرانه و پیچیده تری دارد و علاوه بر تشریفات، از نظر زیبایی شناسی موسیقی نیز در سطح بالاتری قرار دارد. علاوه بر این، تمام مراحل کلیسا و حالت های مورد استفاده در موسیقی امروزی ریشه در این سبک از موسیقی کلاسیک دارد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که موسیقی کلاسیک و دوره کلاسیک کاملاً متفاوت هستند، زیرا یکی سبک موسیقی و دیگری دوره ای از تاریخ جهان است.

در موسیقی کلاسیک، قطعاتی که معمولاً تحت رهبری یک ارکستر سمفونیک، توسط تعداد زیادی از مردم نواخته، نوشته و اجرا می شوند. باز هم عمل پارتیور نویسی در موسیقی با این روش کهن آغاز شد و با گروه های موسیقایی شکل های دیگری را پدید آورد. با نت نوشته شده توسط آهنگساز قطعه، نوازندگان در صفحه مقابل خود نقش خود را در هر قطعه می دانستند.

در موسیقی کلاسیک از سازهای مختلفی استفاده می شود مانند سازهای زهی، کوبه ای، بادی و زهی کوبه ای برخی از این سازها عبارتند از: پیانو، ترومبون، ترومپت، چنگ، ویولن، ویولن سل، ویولا، ساکسیفون، فلوت، کلارینت، کنترباس و گیتار.

از بزرگان موسیقی این نوع موسیقی باید به افرادی مانند لودویگ ون بتهوون، یوهان سباستین باخ، فردریک شوپن و بسیاری دیگر اشاره کرد.

سبک موسیقی پاپ

یکی از محبوب ترین و محبوب ترین سبک های موسیقی در جهان سبک پاپ است. این سبک که در اواسط دهه 1950 در آمریکا و انگلیس ایجاد شد، نام خود را از کلمه Popular Music به معنای موسیقی محبوب گرفته است. دلیل ذکر این سبک اشتیاق و علاقه افراد به گوش دادن به این سبک است.

به دلیل محبوبیت موسیقی پاپ، ژانرهای مختلفی مانند ترنس، هاوس، پاپ راک، سافت راک و غیره ایجاد شده است. همچنین موسیقی پاپ در ایران تحت عنوان پاپ ایرانی بررسی می شود و تفاوت چندانی با پاپ ایرانی ندارد.

متاسفانه این روزها موسیقی پاپ بیشتر به یک تجارت تبدیل شده تا یک هنر!

این به این دلیل است که این سبک اغلب برای اهداف تجاری و درآمدزایی استفاده می شود. البته آثار ارزشمندی از سبک پاپ ایرانی و غیرایرانی وجود دارد که از نظر زیبایی شناختی نیز قابل بررسی است.

سازهایی که معمولا در سبک پاپ استفاده می شود عبارتند از: پیانو، ارگ، گیتار آکوستیک و الکتریک، گیتار باس، درام، سینت سایزر، ویولن، ساکسیفون و غیره.

از مشهورترین شخصیت هایی که در این سبک فعالیت می کنند می توان به مایکل جکسون و مدونا معروف به پادشاه و ملکه موسیقی پاپ و همچنین بریتنی اسپیرز، جورج مایکل، پرینس و چند نفر دیگر اشاره کرد.

سبک موسیقی راک

سبک راک محبوب موسیقی راک در اواخر دهه 1940 و اوایل دهه 1950 تقریباً همزمان با ظهور پاپ، با الهام از برخی ژانرهای آفریقایی-آمریکایی مانند جاز، بلوز و کانتری ظهور کرد. این سبک در ابتدا راک اند رول نامیده می شد. پایه اصلی این سبک معمولاً گیتار الکتریک است، اگرچه سازهای دیگری مانند درام و گیتار باس پایه اصلی موسیقی راک و همچنین یک یا چند خواننده هستند. برای دانلود آهنگ در سبک راک به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

سبک راک اغلب ساز محور است (به جای آهنگ محور)، و بیشتر ساخته های آن از 4-4 یا 6-8 امضای زمان و همچنین آهنگ هایی که شامل کر و ابیات هستند تشکیل شده است. اما سبک راک نیز مانند بسیاری از سبک ها دستخوش تغییراتی شده است.

آهنگ ها در آثار سبک راک مانند پاپ بیشتر به سمت متن های عاشقانه پیش می روند و البته سبک موسیقی راک به مفاهیم دیگری مانند امور اجتماعی و سیاسی نیز می پردازد. این سبک امروزه محبوب ترین سبک در لیست سبک های آمریکا و کشورهای غربی است و در کشور ما نیز کم کم در بین مردم و هنردوستان رواج پیدا می کند.

اگرچه جاز و بلوز ژانرهای موسیقی جداگانه ای هستند، اما با موسیقی راک مرتبط هستند.

از بهترین های این سبک می توان به افراد فقیدی مانند: جیمی هندریکس، ادی ون هالن، گری مور، جو ساتریانی، جیمی پیج و ... و همچنین گروه هایی مانند: بیتلز، ریدیوهد، متالیکا، آیرون میدن و ... اشاره کرد.

رپ (هیپ هاپ)

در لیست سبک های مختلف موسیقی به سبک رپ یا هیپ هاپ می رسیم.

سبک رپ، هیپ هاپ یا دیسکو رپ قدیمی یکی از ژانرهای محبوب موسیقی در بین مردم است که از دهه 1970 رواج یافته و در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این سبک، تاکید کار بر روی ریتم یا ضرب و همچنین روی شعر است که اغلب توسط خود رپرها سروده می شود.

در این سبک موسیقی، خواننده باید کلمات نوشته شده را با ریتم یا ضرب آهنگی که برای آن ساخته شده و اغلب با سرعت بالا بخواند.

ویژگی این ژانر این است که خواننده یا خواننده رپ در قالب موسیقی می تواند شعارها و نظرات سنتی افراد جامعه را منعکس کند. محتوای اکثر قطعات تولید شده در ژانر موسیقی رپ می تواند در مورد روابط اجتماعی، سیاسی، عاشقانه یا هر چیز دیگری باشد.

در واقع در این سبک محدودیتی وجود ندارد، نه از نظر متن و ساز و نه از نظر محتوا، بلکه بیشتر قطعات حول محور درامر و سینت سایزر ساخته می شوند و سازهای دیگر هم همینطور. همراه با آنها

امینم، اسنوپ داگ، فیفتی سنت و غیره. آنها شخصیت های برجسته ای در موسیقی رپ یا هیپ هاپ هستند.

سبک موسیقی سنتی (ایرانی)

به آخرین دسته سبک یعنی سبک سنتی ایرانی می رسیم که می توان آن را موسیقی کلاسیک ایرانی نیز نامید. این سبک برگرفته از ویژگی های موسیقی ایرانی دوره های کلاسیک، قرون وسطی و مدرن است.

همچنین رگه هایی از سبک سنتی ایرانی در شهرها و کشورهای اطراف که زمانی بخشی از ایران بوده اند به چشم می خورد که نشان از قدرت نفوذ و قدمت این سبک دارد. البته کشورهای همسایه نیز با تبادلات فرهنگی در ایجاد انواع سازهای سنتی به سبک ایرانی تأثیر زیادی داشتند.

توجه داشته باشید که این سبک موسیقی با سبک موسیقی محلی ایران (فولکلور یا فولکلور) متفاوت است. سبک های محلی مرتبط با موسیقی نواحی مختلف ایران بخشی از موسیقی سنتی ایران است. در واقع می توان گفت سبک سنتی ایران خلاصه ای از تمام سبک های موسیقی محلی است که در طول زمان از دوران باستان ایران تا به امروز شکل گرفته است.

ایرانیان از این موسیقی محلی سنتی به عنوان ابزاری برای نشاط و آرامش استفاده می کنند و نه صرفاً برای سرگرمی یا سرگرمی. اما همه افراد جامعه از این سبک راضی نیستند، به طور کلی این سبک را باید به طبقات تحصیل کرده تر جامعه نسبت داد. اگرچه بسیاری از سازهای موسیقی سنتی در سایر سبک های سنتی ایرانی مانند پاپ به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.





[ بازدید : 5 ]

[ چهارشنبه 29 فروردين 1403 ] [ 10:07 ] [ NBH25 ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]