وصال

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ وصال خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


در دنیای امروز روش های سنتی جوابگوی نیاز مسکن افراد نیست، بنابراین باید از روش های مناسب و بهینه در قسمت های مختلف ساختمان استفاده کرد. معرفی سقف های عرشه فولادی در ساختمان ها یکی از روش های بهینه و موثری است که باعث افزایش سرعت سقف ساختمان شده است. از طرفی ساختار خاص این سقف ها باعث کاهش وزن آنها شده و وزن کلی ساختمان را به طور موثر کاهش می دهد.

هیچ اتلاف وقت دیگری مانند تشکیل سقف عرشه فولادی وجود ندارد. این مشکل تاثیر بسزایی در سرعت کار دارد. از طرفی عرشه های سقفی فولادی معمولاً در سازه های بتنی و سازه های فولادی استفاده می شوند. بنابراین هر دو نوع در ساختمان های دارای اسکلت معقول و قابل اجرا هستند. این مشکلات باعث گسترش استفاده از این نوع سقف در سازه های مختلف شده است.

سقف فلزی چیست؟

عرشه فولادی نوعی سازه فلزی ساخته شده از صفحات فولادی است. ساختار مواج سبک وزن و دارای استحکام بالایی است. معمولا در ساخت سازه های عرشه فولادی از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. دلیل آن مقاومت این ورق ها در برابر زنگ زدگی، قیمت پایین، استحکام و سبکی بالا نسبت به سایر ورق های با این خواص می باشد.

در واقع برای اجرای سقف تراس فولادی ابتدا این سازه های فلزی گالوانیزه را گذاشته و سپس روی آنها بتن می ریزند. بنابراین اجرای این سقف ها آسان است. البته برای افزایش مقاومت سقف عرشه فولادی با نصب بتن و آرماتور در بالای عرشه فولادی از آرماتور استفاده می شود.

بنابراین سقف های فولادی از چندین ماده خاص از جمله لایه های فولادی، میلگرد و بتن ساخته می شوند. به این ترتیب فرآیند ایجاد سقف در ساختمان با سرعت زیادی انجام می شود و نیاز به هزینه کمتری دارد. البته سبک بودن این سقف ها از دیگر ویژگی هایی است که توجه بسیاری را به خود جلب می کند.

پانل های سقف فلزی

یک صفحه فلزی

این بخش عموماً از ورق فلز و روی ساخته شده و به صورت موج دار است. از این ورق ها به عنوان سقف اصلی استفاده می شود و بقیه اجزا در بالای آنها قرار می گیرند. به این ترتیب که بر روی تیرهای افقی یا جانبی نصب می شوند و سایر اجزا بر روی آنها سوار می شوند.

بریدن یا چاقو زدن

اجزای بعدی مورد استفاده در سقف عرشه فولادی قیچی یا ناودانی هستند. اگرچه ناودانی ها کوچکتر از سایر اجزا هستند، اما نقش به همان اندازه مهم را ایفا می کنند. کاترها به صورت میخ های کوچک ساخته می شوند و برای اتصال ورق های عرشه فولادی به تیرها استفاده می شوند.

آرماتور

جزء بعدی که در اجرای سقف عرشه فولادی استفاده می شود مهاربندی است. پس از اینکه ورق عرشه فولادی قرار گرفت و به کمک تکیه گاه ها به تیرهای فرعی متصل شد، نوبت به اجرای مهاربندی می رسد. آرماتورها به کاتر جوش داده شده و شبکه ای ساخته می شود. این کار باعث می شود که مش آرماتور در بتن جاسازی شود و مقاومت سقف عرشه فولادی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بتن

در نهایت می توان بتن را آخرین قسمت ایجاد سقف فلزی دانست. بتن روی صفحه کف فولادی ریخته می شود تا به ضخامت مورد نیاز برسد. شبکه های آرماتور نیز برای افزایش مقاومت سقف در داخل بتن قرار داده می شود. نکته حائز اهمیت در این مورد کیفیت بتن است که باید طبق استانداردها در نظر گرفته شود.

اجرای سقف فولادی

1. ایجاد پوشش فولادی

در شروع یک کسب و کار، کف‌های فولادی یا کف‌های فولادی مشابه باید مرتباً قرار داده شوند. به این ترتیب این ورق ها به صورت افقی یا روی تیرهای جانبی قرار می گیرند. از آنجایی که این ورق ها سبک وزن هستند، می توان آنها را با نیروی انسانی یا تجهیزات کوچک قرار داد. این مرحله نیز با سرعت بالا انجام می شود.

2. اتصال صندلی به صندوق عقب

در مرحله بعد، این ورق های گالوانیزه قرار گرفته روی تیرها باید به خوبی به آنها متصل شوند. این کار با استفاده از پین انجام می شود. معمولا ورق سوراخ می شود و پین ها از آن عبور می کنند سپس به روش قوس الکتریکی به تیرهای فرعی متصل می شوند.

3. تقویت کنید

در فاز سوم باید شبکه تقویتی ایجاد شود. این امر با جوش دادن مجموعه ای از آرماتورها به پست ها و اتصال آنها به آنها حاصل می شود. در نهایت یک شبکه تقویت کننده مناسب ایجاد می شود که با قرار دادن آن در بتن، پوشش فولادی را تقویت می کند.

4. بتن ریزی

مرحله نهایی فرآیند بتن ریزی است. ضخامت و وزن بتن بر اساس استانداردها تعیین می شود. بتن در عرشه فولادی ریخته می شود و مش تقویت کننده داخل آن قرار می گیرد. در نهایت فرآیند نجاری بر روی سطح خارجی بتن انجام شده و اجرای روکش فولادی به پایان می رسد.

محاسبه بتن سقف فولادی

ابتدا بتن مورد نیاز سقف عرشه فولادی را محاسبه کرده و سپس بتن ریزی کنید. زیرا اگر بتن کمتری در سقف ریخته شود از مقاومت آن کاسته و به سقف آسیب می رساند. بتن زیاد سقف را سنگین می کند و حتی باعث ریزش آن می شود.

میزان بتن مورد نیاز در اجرای سقف فولادی به عوامل زیادی از جمله مقاومت ورق گالوانیزه، فاصله بازشوها، نوع ورق فولادی و عوامل دیگری بستگی دارد که باید در نظر گرفته شوند. در نهایت، کار تکمیل می شود

انواع سقف های عرشه فولادی

به طور کلی این سقف ها را می توان به دو نوع کامپوزیت و غیر مرکب تقسیم کرد. سقف های کامپوزیت نیز انواع مختلفی دارند.

سقف غیر کامپوزیت

سقف های عرشه فولادی غیر کامپوزیت کمیاب هستند و به گونه ای ساخته می شوند که سازه عرشه فولادی قرار گرفته و روی آن بتن ریخته می شود. در واقع عرشه فولادی به عنوان قالب بتن عمل می کند و مقاومت آن کمتر از سقف کامپوزیت است. در برخی موارد از آرماتورهای قوی در زیر عرشه برای افزایش استحکام سقف با استفاده از روش غیر کامپوزیت استفاده می شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که قیمت سقف های غیر کامپوزیت نسبت به انواع کامپوزیت کمتر است.

سقف کامپوزیت بدون آرماتور

گاهی اوقات از میلگرد در سقف های کامپوزیت استفاده نمی شود و به جای آن از مصالح دیگری استفاده می شود. در چنین مواردی از ناودانی یا کاتر در مقاطع مرکزی ورق های گالوانیزه استفاده می شود و یا برای این منظور ورق های آجدار وزنه می شوند. این آج ها معمولاً بزرگ هستند و پیوند خوبی بین ورق و بتن ایجاد می کنند. اما باید توجه داشت که دوام این سقف ها به سقف هایی که از میلگرد استفاده می کنند نمی رسد.

سقف کامپوزیت با استفاده از میلگرد

در بیشتر موارد سقف های عرشه فولادی به صورت کامپوزیت ساخته می شوند. که علاوه بر عرشه فولادی و بتن، عوامل دیگری نیز دخیل هستند. یکی دیگر از عوامل مورد استفاده در این سقف در بسیاری از موارد آرماتور یا میلگرد است. استفاده از آرماتور در سطح بالایی عرشه فولادی استحکام سقف را بسیار افزایش می دهد. در مکان هایی که سقف نیاز به مقاومت بالایی دارد، این روش انتخاب خواهد شد.

مزایای سقف عرشه فولادی

استفاده از سقف فلزی بر روی فلز و فولاد مزایای زیادی دارد. این مزایا در مناطق مختلف وجود دارد و به همین دلیل استفاده از این نوع سقف در سراسر جهان گسترش یافته است. در زیر برخی از ویژگی های اصلی این سقف ها آورده شده است.

سرعت بالا در اجرای این سقف ها

وزن سقف های بسیار سبک در مقایسه با سقف های معمولی

حمل و نصب آسان مصالح مورد نیاز این سقف ها از جمله ورق های گالوانیزه

امکان ایجاد چندین سقف به طور همزمان

کاهش نیاز به نیروی انسانی

کاهش نیاز به تجهیزات سنگین

با کاهش ضخامت بتن مورد نیاز، ضخامت سقف کاهش می یابد

امنیت بالا ایجاد کنید

عایق صدا و حرارت

قابلیت اجرا در مناطق با شرایط آب و هوایی متفاوت





[ بازدید : 28 ]

[ شنبه 15 ارديبهشت 1403 ] [ 9:59 ] [ NBH25 ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]