وصال

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ وصال خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


به گزارش تجارت نیوز، زمان زیادی از افزایش قیمت دلار در آبان ماه نمی گذرد و روزهای آشفته بازار ارز فراموش نشده است. در این زمان قیمت دلار به سرعت سه کانال جدید را فتح کرد و به سرعت افزایش یافت. این روند هیجان زیادی را به بازار تزریق می کند و افرادی را جذب می کند که از تخریب ارزش دارایی های خود در بازارها می ترسیدند.

دلار نرفت

جهش  قیمت دلار، سقوط سرد را برای معامله گران بازار به فصلی گرم تبدیل کرده است. قیمت دلار هر روز افزایش یافت و به نظر می رسید این روند متوقف نمی شود. در این میان بازارساز به هر ریسمانی چنگ زد تا دلاری را که بالای 40 هزار تومان در حال پرواز بود مجبور به سقوط کند.

اما در شرایطی که اقتصاد کشور با بحران نقدینگی مواجه است، سیاست قدیمی کاهش ارزش پول نتوانست تقاضای بازار را کاهش دهد.

در همان زمان بانک مرکزی سیاست دیگری را در پیش گرفت و اقدام به صدور و تحویل گواهی سپرده ارزی کرد. هدف از این اقدام ارسال سیگنال نزولی به بازار دلار بود، اما انتظارات تورمی قوی‌تر نشان داد که این اوراق با استقبال مردم مواجه نشده است.

بانک مرکزی کشور در این مدت روش های سرکوب قیمت دلار از جمله موارد ذکر شده را دنبال کرد و مدعی کنترل قیمت دلار شد.

اکنون در ابتدای بهمن ماه، دلار رشد جدیدی را آغاز کرده و تنها در دو روز دو کانال جدید را فتح کرده است. حتی معاملات فردا سیگنال صعودی می دهد حتی اگر بانک مرکزی آن را نداند! این در حالی است که گفت وگوی شب گذشته فرزینی نتوانست امید به بهبودی در بازار ارز را زنده کند.

اما چه عواملی باعث شد تا دلار دوباره رشد کند و بازار طلا و سکه را به عقب براند؟

قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران

در آخرین روز هفته گذشته، پارلمان اروپا به درخواست اتحادیه اروپا مبنی بر درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آنچه این اتحادیه و اعضای آن در فهرست گروه های تروریستی می خوانند، رأی داد. البته این اصلاحیه به قطعنامه دیگری برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران پیوست شد.

این اقدام اتحادیه اروپا اولین و قوی ترین سیگنال را به بازار ارز ارسال کرد. بنابراین با وجود تعطیلی بازارهای پنج شنبه و جمعه، قیمت دلار از روند صعودی فرار کرد و در معاملات فردا به بالای 43 هزار رسید. محدوده تومان.

تحریم های پاناما علیه نفتکش های ایرانی

اما این سیگنال با انتشار یک خبر مهم دیگر تقویت می شود تا قیمت دلار با گشایش بازار در روز شنبه به سرعت کانال بالاتری را به خود اختصاص دهد. اداره دریانوردی پاناما اعلام کرده است که 136 نفتکش که مستقیماً در دور زدن تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران در چهار سال گذشته دخیل بوده اند، از ثبت خارج شده اند و دیگر قادر به تردد نخواهند بود. پرچم این کشور

لازم به ذکر است که اداره دریانوردی پاناما، بزرگترین سازمان ثبت کشتی جهان، 136 نفتکش را که با ایران کار می کنند ممنوع اعلام کرده است که می تواند مانع فروش نفت این کشور شود. به طور مشخص، چشم‌انداز روشنی برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد و اگر ایران با اقدامات زودهنگام تحریم‌ها را پشت سر نگذارد، در تامین منابع ارزی لازم برای اداره کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

کارشناسان می گویند یافتن یک کشور جایگزین برای پاناما زمان زیادی می برد، اما در این بین، شرکت های کوچک خارجی می توانند به نفت روسیه روی بیاورند. در حال حاضر، به دلیل از دست دادن بخش بزرگی از بازار انرژی اروپا، روسیه سبد انرژی خود را با قیمت های جذاب به فروش می رساند. به این ترتیب ارز برای ایران از طریق فروش نفت تهدیدی مضاعف است.

افزایش بی سابقه کنترل عراق بر مبادلات دلار

از سوی دیگر، آمریکا نیز اقدامات خود را علیه ایران افزایش داده و اکنون در تلاش است تا دامنه تحریم ها را تشدید کند.

وال استریت ژورنال نوشت که مقامات آمریکایی و عراقی می گویند که فدرال رزرو نیویورک در ماه نوامبر کنترل های شدیدتری را بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک های تجاری عراق اعمال کرد تا از پولشویی و انتقال دلار به ایران و سایر کشورها جلوگیری کند. خاورمیانه.

اکنون بر اساس این روش جدید، بانک های عراقی باید این پول را در درگاه اینترنتی جدید بانک مرکزی ثبت کنند. سپس فدرال رزرو وضعیت را مجددا ارزیابی کرد. گفته می شود این طرح برای محدود کردن استفاده از بانک عراق برای قاچاق پول به تهران و سایر کشورهای خاورمیانه طراحی شده است.

این شیوه جدید مبادله پول در عراق باعث افزایش تقاضا برای دلار کاغذی در بازار پول این کشور شد و ارزش اسکناس های آمریکا را به شدت افزایش داد.

آیا فرزین دلار روسیه است؟

دیشب رئیس کل بانک مرکزی با سبدی پر از شعار به تلویزیون آمد. فرزین اعلام کرد که همچنان بر تعیین قیمت دلار در سامانه نیما 28 هزار و 500 تومان اصرار دارد. وی در عین حال بار دیگر تاکید کرد که بازار آزاد دلار را به رسمیت نمی شناسد و این بانک مرکزی است که قیمت دلار را تعیین می کند.

وعده فرزین در مورد بازار ارز، سامانه ای شبیه به بازار اجماع است که البته به دلیل همین شباهت صدای منتقدان را بلند کرد. کارشناسان اقتصادی پارت نیوز می گویند بازار توافقی فعلی همان کارکردی را دارد که فرزین در بازار ارز به دنبال آن است و تغییر نام این بازار تاثیری بر تقاضا و قیمت دلار نخواهد داشت.





[ بازدید : 375 ]

[ دوشنبه 15 آبان 1402 ] [ 17:04 ] [ NBH25 ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]