وصال

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ وصال خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


برخی از زنان ممکن است ندانند که مردان نیز تغییرات هورمونی را تجربه می کنند، اگرچه علائم با زنان متفاوت است. به ویژه، این تغییرات هورمونی می تواند به شدت بر خلق و خو و تحریک پذیری آنها تأثیر بگذارد. در این مقاله به این سوال می پردازیم که پریود مرد چیست؟ آیا مردان هم پریود می شوند؟ و  مطالب خواندنی علائم پریود مردانه چیست؟

همه ما اصطلاحات «قاعدگی مردانه»، «قاعدگی مردانه» و «پی ام اس مردانه» را شنیده ایم. بنابراین آیا این نوسانات خلقی ناشی از PMS است؟ پاسخ به این سوال پیچیده است اما قطعی نیست. بیایید  با کارمادیو نگاهی به آنچه واقعا در حال وقوع است بیندازیم و ببینیم علم در مورد این هورمون ها چه می گوید.

پریود مرد چیست؟

مردان نیز مانند زنان تغییرات هورمونی را تجربه می کنند. سطح تستوسترون در مردان روز به روز متفاوت است. برخی معتقدند که علائم تغییرات هورمونی در مردان مشابه سندرم پیش از قاعدگی یا PMS در زنان است. علائم افسردگی شامل خستگی و نوسانات خلقی است.

آیا می توان گفت این تغییرات هورمونی همان قاعدگی مردان است؟ پاسخ به این سوال مثبت است. روان درمانگران بر این باورند که مردان نیز از راه دیگری زمان می یابند. پریود مردان بیماریی است به نام «سندرم مردانه تحریک پذیر» که به اختصار IMS نامیده می شود. دلیل این نام گذاری علائم ناشی از این بیماری در مردان است.

پریود مرد چیست؟

قاعدگی کاهش سطح تستوسترون در اکثر مردان است. هنگامی که تغییرات هورمونی شدید در بدن مرد ایجاد می شود، میزان تستوسترون در بدن کاهش می یابد. این کاهش ممکن است به دلیل قاعدگی فرد باشد. در این مواقع بهترین کمکی که می توانید به فرد بکنید این است که با او صحبت کنید.

در واقع می توان گفت که جایگزینی تستوسترون می تواند دلیلی برای کاهش سطح هورمون ها در بدن باشد. هنگامی که مردان این وضعیت را تجربه می کنند، بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنند. بسته به شرایط فرد، پزشک با آزمایش و تجویز دارو مشکل را درمان می کند.

نوسان ماهانه هورمون های مردانه چقدر است؟

اصطلاح "پریود" معمولاً به ریزش ماهانه پوشش داخلی رحم در آمادگی برای بارداری اشاره دارد. با کاهش سطح استروژن، این افت با تغییرات هورمونی همراه است. هورمون ها و خلق و خوی دست به دست هم می دهند و این تغییرات توضیح می دهد که چرا نوسانات خلقی بخشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. برخی افراد یک هفته قبل از قاعدگی دچار آن می شوند.

دکتر جد دایموند در سال 2002 در کتاب خود با همین نام اصطلاح "سندرم مردانه تحریک پذیر" را ابداع کرد. دیاموند رفتار بیولوژیکی شاخه های نر را بررسی کرد که با تغییر ترکیب هورمونی خود، تغییرات رفتاری را نشان می دهند. دایموند چهار عامل بالقوه برای وضعیت او شناسایی کرد.

تفاوت در سطح تستوسترون

عدم تعادل بیولوژیکی

از دست دادن هویت مردانه

فشار

این یک مدل جذاب با یک مشکل بزرگ است - انسان ها اینطور نیستند. هیچ مدرکی دال بر اینکه انسان ها این تغییر را تجربه می کنند و رفتارهای بعدی آنها آن را تغییر می دهد وجود ندارد.

هورمون های مردانه پیچیده هستند

در واقع، هیچ مدرکی مبنی بر چرخه سطح تستوسترون مانند سطوح استروژن و پروژسترون وجود ندارد. می دانیم که تستوسترون در طول روز کمی نوسان دارد. این مطالعه در سال 2009 بر روی 66 مرد 30 تا 80 ساله که 6 بار در صبح و عصر نمونه خون گرفتند، انجام شد. این نتایج نشان داد که تغییراتی در تستوسترون در بدن وجود دارد. در مردان جوان (30-40 ساله)، سطح تستوسترون در بعد از ظهر 20-25٪ کمتر از صبح بود. این تفاوت در مردان مسن کمتر و در افراد 70 ساله 10 درصد تفاوت مشاهده شد.

عوامل موثر بر قاعدگی در مردان:

عوامل زیادی می تواند بر قاعدگی مردان تأثیر بگذارد. اما فقط از دیدگاه پارسیان، عواملی مهم و شگفت انگیز تلقی می شوند:

1. رژیم غذایی

تغذیه نامناسب ممکن است یکی از عواملی باشد که بر چرخه قاعدگی مردان تأثیر می گذارد. غذاهای چرب و غذاهای بدون سبزیجات می توانند بسیار خطرناک باشند.

2. افزایش وزن

افزایش وزن در مردان می تواند با سطوح بالای استروژن و سطح پایین تستوسترون مرتبط باشد. عدم تعادل هورمونی باعث افزایش وزن در مردان می شود و یکی از عواملی است که بر پریود آنها تأثیر می گذارد.

3. خواب نامنظم

خواب ناکافی و نامنظم می تواند یکی از دلایل این بیماری باشد.

4. استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می تواند سطح تستوسترون را در بدن مردان کاهش دهد این مشکل می تواند بر عصبانیت آنها تأثیر بگذارد.

5. مصرف دارو

استفاده از فرآورده های شیمیایی و داروهای گیاهی می تواند تعادل هورمونی فرد را مختل کند. گاهی ممکن است فرد را پرخاشگر و گاهی آزاردهنده کند.

آیا مردها هم شکم دارند؟

زنان به دلیل چرخه طبیعی بارداری پریود می شوند تغییرات هورمونی که یک زن در طول چرخه قاعدگی خود تجربه می کند به دلیل آمادگی بدن برای بارداری احتمالی است.

اما مردان چرخه قاعدگی را تجربه نمی کنند و همچنین رحمی ندارند که دیواره های آن به اندازه کافی ضخیم باشد که بتواند تخمک بارور شده را دریافت کند. بنابراین وقتی صحبت از پریود مردانه می شود به معنای ریزش دیواره رحم و خونریزی قاعدگی در مردان نیست! در واقع آنچه در مردان قاعدگی نامیده می شود با دوره های قاعدگی زنان کاملاً متفاوت است.

آیا بچه ها هم وقت می گیرند؟

ربطی به سن آدم نداره در واقع همه مردها و پسرها چه متاهل و چه مجرد باید پریود شوند و فرقی نمی کند. البته پسرها به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ تجربه می کنند بیشتر مستعد تغییرات هورمونی هستند.

منطقه بهداشت قاعدگی چیست؟

معمولاً اعتقاد بر این است که پدهای مردانه برای جلوگیری از خونریزی هستند، اما واقعیت این است که اگر خون در ادرار یا مدفوع خود مشاهده کردید، معمولاً نشان دهنده مشکل جدی تری مانند عفونت یا انگل است. در این موارد استفاده از نوار بهداشتی کافی نیست و لازم است سریعا با پزشک مشورت شود. همچنین آقایان نیازی به استفاده از نوار بهداشتی ندارند.

سندرم پیش از قاعدگی در مردان چیست؟

وقتی در مورد قاعدگی صحبت می کنیم، منظورمان خونریزی نیست. این مفهوم در مردان متفاوت است، اما می تواند مشابه علائم قاعدگی در زنان باشد.

سطح هورمون تستوسترون در مردان متفاوت است و عوامل خاصی وجود دارد که می تواند بر سطح آن تأثیر بگذارد. زمانی که میزان این هورمون متفاوت باشد، مردان دچار سندرم پیش از قاعدگی می شوند.

علائم تغییرات هورمونی در مردان بسیار شبیه به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در زنان است. به همین دلیل به آن دوره مردانه نیز می گویند.

دلیل قاعدگی در مردان چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی در مردان ناشی از تغییرات هورمونی به خصوص تستوسترون در مردان است. این هورمون نقش بسیار مهمی در سلامت جسمی و روانی مردان دارد. اما بسیاری از چیزها می توانند سطح آن را تغییر دهند و منجر به علائم غیرطبیعی شوند.

عواملی که بر سطح تستوسترون در مردان تأثیر می گذارد عبارتند از:

سن (سطح تستوسترون در مردان از حدود 30 سالگی کاهش می یابد.)

فشار

رژیم غذایی یا تغییر وزن

بیماری

کمبود خواب

اختلالات اشتها

این عوامل می توانند بر سلامت روان مردان نیز تأثیر بگذارند و باعث چرخه مغزی مردان شوند.

جی

علائم قاعدگی در مردان

علائم بیماری قلبی در مردان بسیار شبیه به سندرم پیش از قاعدگی در زنان است. با این حال، این بیماری همیشه از یک الگو پیروی نمی کند. به عبارت دیگر، نمادها همیشه ظاهر نمی شوند و مقادیر دقیق آنها را نمی توان یافت.

علائم STI مبهم است. برخی از علائم شناخته شده آن عبارتند از:

خستگی

مه روانی

افسردگی

خشم

عدم اعتماد به نفس

میل جنسی کم

نگران بودن

حساسیت روانی بیش از حد

این علائم در مردان نشانه مشکلات دیگری مانند کمبود تستوسترون است. سطح تستوسترون به طور طبیعی افزایش و کاهش می یابد، اما سطوح بسیار پایین می تواند مشکل ساز باشد. مشکلات رفتاری، نوسانات خلقی، کاهش میل جنسی و افسردگی از جمله مشکلاتی است که در نتیجه تغییرات تستوسترون رخ می دهد.

در صورت تداوم این علائم، باید برای آزمایشات تشخیصی و درمان با پزشک صحبت کنید.

سطح تستوسترون به طور طبیعی در مردان میانسال کاهش می یابد. به این حالت یائسگی مردانه یا یائسگی می گویند. علائم یائسگی در مردان شامل خستگی و کاهش میل جنسی به دلیل کاهش سطح تستوسترون است.

در نهایت باید اشاره کنیم که گاهی اوقات اصطلاح قاعدگی مردانه به حالتی گفته می شود که در آن خون در مدفوع یا ادرار ظاهر می شود. با این حال، خونریزی دستگاه تناسلی در مردان اغلب به دلیل انگل یا عفونت است و ربطی به قاعدگی ندارد.

به

درمان قاعدگی برای مردان چیست؟

هدف از درمان قاعدگی مردان:

علائم در حال بهبود است.

با احساسات خود و تغییرات عاطفی ناشی از آنها آشنا شوید.

راه هایی برای کاهش استرس ارائه دهید.

ورزش، خوردن غذاهای سالم، استفاده از راهبردهای کاهش استرس و اجتناب از نوشیدن الکل و سیگار می تواند به کاهش یا پیشگیری از علائم کمک کند. این تغییرات سبک زندگی می تواند به بهبود بسیاری از علائم جسمی و روحی کمک کند. با این حال، اگر این علائم مربوط به سطوح پایین تستوسترون باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر فکر می کنید شریک عاشقانه شما از علائم پریود مردانه یا تستوسترون پایین رنج می برد، بهترین راه برای کمک به او صحبت کردن است. می توانید او را تشویق کنید که به پزشک و روانشناس مراجعه کند و راه های مدیریت علائم قاعدگی مردانه (صرف نظر از علت آنها) را بیاموزد.

نوسانات خلقی پایدار در دوره مردانه را جدی بگیرید!

طبیعی است که برای چند روز احساس خوبی نداشته باشید. اما در صورت تداوم علائم جسمی و روحی، باید آنها را جدی گرفت و با یک متخصص پزشکی در میان گذاشت.

به خصوص اگر این علائم شما را نگران می کند، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائمی مانند کاهش میل جنسی زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است، به یک متخصص جنسی مراجعه کنید و اگر از افسردگی و اضطراب رنج می برید، از یک روانشناس کمک بگیرید.

همچنین اگر خون از ناحیه تناسلی شما می آید، باید به متخصص مراجعه کنید. خونریزی در مردان نشانه قاعدگی نیست و ممکن است نشانه عفونت یا سایر مشکلات سلامتی باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

نه

کاهش خلق و خوی در مردان در طول زمان

در این دوران افراد باید با روش های مختلفی برای کنترل اخلاق و خشم خود آشنا شوند. تنظیم قند خون؛ مصرف زیاد سبزیجات و فیبر؛ صبحانه کامل بخورید؛ کاهش مصرف شکر؛ خوردن میوه های خشک و آجیل؛ مصرف مکمل های غذایی و ویتامین ها می تواند بر خلق و خوی مردان تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، دو عامل مهم وجود دارد که می تواند بر مردان در این سن تأثیر بگذارد. داشتن رابطه جنسی منظم و رضایت بخش و انجام ورزش نیز می تواند به این مشکل کمک کند. مشاهده این مشکلات و در نظر گرفتن این راه حل ها می تواند به بسیاری از مردان در این سن کمک کند.

تستوسترون چگونه بر خلق و خوی تأثیر می گذارد؟

اما این به چه معناست برای نوسانات خلقی؟ شواهدی مبنی بر اینکه سطح تستوسترون به طور فعال بر خلق و خو و احساسات تأثیر می گذارد، متفاوت است.

یک مطالعه در سال 2015 به بررسی رابطه بین تستوسترون و عملکرد مغز پرداخت. اگرچه نویسندگان اذعان دارند که مطالعات حیوانی ارتباطی را نشان داده است، نتایج fMRI آزمایش آنها فقط می تواند ارتباط بین سطح تستوسترون و رفتار و عملکرد مغز را تأیید کند، نه علت.

مطالعه دیگری در سال 2015 شواهدی مبنی بر ارتباط بین علائم افسردگی و تستوسترون پایین سرم در مردان 21 تا 41 ساله نشان داد. با این حال، این ممکن است به افراد در معرض خطر محدود شود.

یک مطالعه در سال 2016 به بررسی اثرات تجویز تستوسترون بر اختلال نعوظ در گروهی از مردان 65 سال و بالاتر پرداخت. محققان افزایش میل جنسی و عملکرد نعوظ را با مقداری بهبود خلق و خو در مقایسه با گروه دارونما مشاهده کردند.

یک مطالعه در سال 2020 هیچ ارتباطی بین سطح تستوسترون و علائم افسردگی پیدا نکرد.

چیزی که می‌توانیم از این نتایج متناقض بگیریم، مشکلی است که محققان در اندازه‌گیری و تعریف تغییرات عاطفی یا خلقی دارند، و تأثیر ظریفی که زیست‌شناسی نه تنها بر خلق و خوی ما، بلکه به طور بالقوه کل شخصیت ما دارد.

تستوسترون چه می کند؟

تستوسترون نقش مهمی در فرآیندهای بیولوژیکی دارد. محققان بر این باورند که بر چیزهایی مانند میل جنسی، توده استخوانی، انرژی، استقامت و تولید اسپرم تأثیر می گذارد.

تستوسترون طبیعی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ما تازه شروع به درک اثرات مکمل و اینکه چه زمانی ممکن است مکمل لازم باشد، درک می کنیم. شواهد حکایتی نشان می دهد که مردانی که مکمل های تستوسترون مصرف می کنند، اضطراب کمتری دارند و سطح میل جنسی و انرژی بسیار بالاتری دارند. اما تا به امروز، مطالعات آن را مشخص نکرده است.

تستوسترون بیش از حد می تواند بر تعداد اسپرم تاثیر بگذارد و علائم فیزیکی دیگری مانند سردرد و بی خوابی ایجاد کند. درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) می تواند به طور قابل توجهی بر باروری تأثیر بگذارد. اثراتی که ممکن است در برخی از مردان موقت یا دائمی باشد.

چه عواملی بر سطح تستوسترون تأثیر می گذارد؟

تغییرات در سطح تستوسترون به دلایل مختلفی رخ می دهد. در میان آنها کهولت سن است. با بالا رفتن سن مردان، احتمال کمبود تستوسترون افزایش می یابد. ما مطمئن نیستیم که چرا این اتفاق می افتد، اما کاملا طبیعی است، و دوباره، سطح تستوسترون "طبیعی" از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دلیل دیگر چاقی است. افرادی که اضافه وزن دارند ممکن است سطح تستوسترون پایین تری داشته باشند و برخی از متون علمی در واقع ارتباط مثبتی بین مصرف مکمل تستوسترون و کاهش وزن نشان می دهد. این می تواند یک چرخه خود ماندگار باشد. با افزایش وزن و کاهش تستوسترون، افزایش وزن باعث سرکوب بیشتر تستوسترون می شود. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

سیگار کشیدن، چیزی که برای تعداد و کیفیت اسپرم بسیار مضر است. سیگار می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. مطالعه ای روی بیش از 3400 مرد نشان داد که افراد سیگاری نسبت به مردانی که هرگز سیگار نکشیده اند، 13 درصد تستوسترون آزاد کمتر و 15 درصد تستوسترون آزاد بیشتری دارند. این قطعا دلیلی برای ترک سیگار نیست.

اگر فکر می کنید در حال یائسگی هستید، برای تسکین آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

شما هنوز نمی توانید هورمون های خود را برای نوسانات خلقی خود سرزنش کنید. با این حال، اگر از میل جنسی کم، خستگی، یا نوسانات خلقی رنج می برید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای تشخیص یا بهبود سلامت عاطفی خود انجام دهید:

به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید (و ممکن است آزمایش هورمونی لازم باشد). سطوح پایین (یا بالا) تستوسترون ممکن است دلیلی برای بررسی سایر شرایط همزمان باشد. پزشک مراقبت های اولیه می تواند به شما در رد مشکلات تیروئید، کم خونی یا سایر مشکلاتی که ممکن است باعث خستگی یا تغییرات خلقی شود کمک کند.

با یک حرفه ای صحبت کنید. مردان کمتر از زنان به دنبال مراقبت های بهداشت روانی به دلیل کلیشه هایی در مورد مردانگی هستند.

اسپرم خود را تست کنید آزمایش اسپرم نقشه ای برای نیازهای آینده خانواده به شما می دهد و سایر مشکلات سلامتی بالقوه را نشان می دهد.

به تغییرات در سبک زندگی نگاه کنید. ورزش، تغذیه سالم، کاهش استرس می تواند به شما کمک کند تا به بازی خود بازگردید و تناسب اندام داشته باشید.

فرسودگی استراحت واقعی است، و گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خلق و خوی خود را تنظیم کنید و به خود استراحت دهید. اما به یاد داشته باشید که یک روز یا یک هفته تعطیلات لزوما برای مقابله با یک سبک زندگی پر استرس کافی نیست. همه ما باید برای ساختن یک زندگی پایدار و متعادل تلاش کنیم.

اخرین حرف

قاعدگی مردان یا اختلال خلقی (IMS) وضعیتی است که در آن سطح هورمون (به ویژه تستوسترون) در مردان افزایش و کاهش می یابد و علائم روانی مانند افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب مشابه سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در زنان ایجاد می کند. قاعدگی با خونریزی همراه نیست و فقط به دلیل شباهت علائم به PMS، دوره مردانه نامیده می شود.

برای درمان علائم IMS در مردان می توانید از پزشک، متخصص جنسی و روانشناس کمک بگیرید. نکته مهم این است که اگر خونریزی دارید، بهتر است بدانید که این خونریزی نشانه زمان مراجعه خانم ها و آقایان به پزشک نیست.

علائم قاعدگی در مردان چیست؟

عصبانیت و پرخاشگری، افسردگی، کاهش میل جنسی، اضطراب و استرس زیاد، خستگی، سردرگمی، تحریک پذیری و حساسیت و غیره. این یکی از علائم قاعدگی است.

چه عواملی بر سطح تستوسترون در بدن تأثیر می گذارد؟

رژیم غذایی و برنامه غذایی، سن، استرس و اضطراب، کمبود خواب و غیره می توانند بر سطح تستوسترون در بدن تأثیر بگذارند.

آیا زمان خاصی برای پریود مردان وجود دارد؟

برخلاف زنان، قاعدگی برای مردان زمان خاصی ندارد، در واقع زمان آن به میزان تستوسترون بدن بستگی دارد. ممکن است در طول ماه و روز اتفاق بیفتد. البته اندام آقایان متفاوت است، پس این بار قطعا ثابت و تعریف نشده است.

در پریود چه باید کرد؟

برای بهبود خلق و خوی مردان در دوران قاعدگی می توانید محیطی آرام ایجاد کنید، در انجام کارها کمک کنید، اعتماد به نفس را افزایش دهید و...





[ بازدید : 189 ]

[ يکشنبه 9 مهر 1402 ] [ 11:06 ] [ NBH25 ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]