وصال

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ وصال خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


File:Borg El Arab Technological University.jpg - Wikimedia Commons برای رفتن به رامسر کدام وسیله نقلیه را انتخاب میکنید؟ کدام بخش از این ییلاق جادویی و بهشتی به نظرتان زیباتر آمده است؟ قعه متبرکه شاه شهیدان، مزار مطهر امامزادگان محمد و هادی (ع) است که در این روستای زیبای کوهستانی قرار دارد. در داخل جنگل ناهارخوران رودخانه زیارت جریان دارد که تنها رودخانه ناهارخوران است. طبیعت سرسبز و منحصر به فرد شهرستان رامیان هرساله با فرا رسیدن بهار، زیباییهای آن دلنوازتر میشود به همراه برخی جاذبههای تاریخی و فرهنگی، آماده استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران و گردشگران نوروزی است. هر بار که به این منطقه بکر و سرسبز سفر کنید، باز با دیدن شگفتیهای آن مبهوت و حیرتزده خواهید شد. در هر سفری داشتن اطلاعات کامل در مورد جاذبه های گردشگری و مناطق تفریحی و طبیعی به شما کمک می کند که یک برنامه ریزی خوب داشته باشید تا نهایت لذت را از سفر خود ببرید! در شمال غربی شهرستان رامسر، پدیدهای طبیعی قرار دارد که از آن به نام غار یاغی گرگر لوکا یاد میشود. به عنوان موزهی تماشاگه خزر یاد میشود. ساحل چمخاله از کم خطرترین و زیباترین و مجهزترین سواحل کشور است که در سال 1390 به عنوان بهترین ساحل استان از طرف وزارت کشورانتخاب گردید. در داخل قلعه فضای مختلف وجود دارد که دو فضا قابل دیدن است. در بلندترین نقطه این منطقه وزش باد بطور مستمر وجود دارد که ناشی از اختلاف فشار بین دو دامنه سایه و آفتابی و همچنین بین کوه و دره است. ایستگاه اتوبوس چتری: این ایستگاه بهصورت چتر طراحی شده است و فضایی زییا برای عکس گرفتن دارد. عکس از خزرنما (عکاس: حوا احمدی) سد لفور یا همان سد البرز با ارتفاع ۷۲ متر در دهستان لفور، روی تلاقی سه رودخانه کارسنگ رود و آذررود و اسکلیم روهار، در منطقهای به نام دئوتک (محل تلاقی دو آب) احداث شده است.

عکس از ایرنا (عکاس: مرضیه سلیمانی)روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد. متل قو یا سلمان شهر، پر از امکانات گردشگری بوده و جاذبههایی مانند غار دانیال، تیلاکنار و دریاچه ولشت در خود جا داده است. رامسر زیبا از آن دست شهرهای شمالی است که جاذبه های دیدنیاش، باعث میشود هر ساله گردشگران زیادی برای گذران تعطیلات، راهی این شهر شوند؛ اما چقدر با رامسر آشنایید؟ زیرا این شهر در دامنه کوهها قرار گرفته و عقابهای زیادی در حال پرواز بر فراز آسمانها به چشم میخورند. از جاده اصلی باید حدود پنج کیلومتر را طی کنید تا به روستای گالشکلا برسید؛ هرچند جاهایی در طول مسیر، بر فراز سد قرار دارد و به این ترتیب با منظرهای خیرهکننده مواجه خواهید شد. دژ کوتول شاه شلمانی بر فراز کوهی به ارتفاع تقریبی30 متر از آبادیهای اطراف و در روستایی به نام موشا «میر شاه» یکی از 38 آبادی دهستان مالفجان در بخش مرکزی شهرستان سیاهکل است. دسترسی به قلعه از جاده سیاهکل به روستای موشا و پس از عبور از داخل جنگل امکانپذیر است. این بنا زیر انبوهی از گل و لای مدفون شده بود و به دستور میرزاعلی میر بلوک از زیر لایه های خاک بیرون آورده شده و مورد تعمیر و بهره برداری قرار گرفته است. دریاچه گل رامیان در تمام فصول سال جذابیتها و زیباییهای خاص خود را دارد. این دریاچه نهتنها در این روستا، بلکه در کل استان یکی از جاذبههای مهم گردشگری بهحساب میآید. در گوشه کنار سد لفور چند جای دیدنی هست که دیدنشان برای شما خالی از لطف نیست. سیاهکل شهری پر از زیبایی و شگفتی است؛ اما جذابیت این شهر تنها به جاذبههای دیدنی آن محدود نمیشود. قلعه کوتول شاه یکی از بناهای تاریخی سیاهکل است. پژوهشهای باستانشناسی حاکی از این است که این منطقه ییلاقی حداکثر ۳۰۰ سال قدمت دارد.

یکی از جاذبههای طبیعی و تاریخی شهرستان رامسر، منطقهی ییلاقی گرسماسر است که در مسیر رامسر به کتالم قرار گرفته است. در شهر رامسر، شهر کتالم و در جادهی تلارسر، قلعهای زیبا و کهن به قدمت دوران پس از اسلام وجود دارد که به قلعه مارکوه شهرت یافته و یکی از جاذبههای گردشگری شهرستان رامسر محسوب میشود. این رود که از رودخانه چالوس سرچشمه میگیرد در بیشتر فصلهای سال جریان دارد و یکی از جلوههای طبیعی روستا بهشمار میرود. پوشش این فضا، اتاقهای جناغی و قوسی شکل است که بیشتر بخشهای آنها تخریب شده و اکنون این قلعه متروکه و بدون استفاده مانده و از خصوصیت بارز این قلعه تاریخی، اشراف کامل بنا نسبت به محیط پیرامون خود است. شهر ماسوله تنها روستای پلکانی ایران نیست اما به دلیل قرارگیری در طبیعت زیبا و ویژگی های منحصر به فرد مورد توجه قرار گرفته است .شهر ماسوله بخاطر قرار گرفتن در بین کوه و جنگل مناظر طبیعی دلنوازی را به خود اختصاص داده است. هنگامی که در بلندترین نقطه بایستید، مناظر بدیعی از شهر گرگان، معابر آن، روستاهای مجاور شهر و روستاهای دوردست، جاده های منتهی به شهر، جاده های بین روستاها، دره ها با جنگل های انبوه در جنوب شهر، مزارع کشاورزی، ابنیه مذهبی، فرودگاه، آب بندان محمد آباد به وضوح نمایان است و حتی بخشی از خلیج گرگان را هم می توانید ببینید. گردنه ای که نه فقط زیبایی اش بلکه اینکه متعلق به کدام استان است هم بحث برانگیز شده و حتی خیلی ها بین اینکه گردنه حیران اردبیل است یا مال گیلان با هم اختلاق نظر دارند. جنگل ناهارخوران در استان گلستان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب میشود که در جنوب این شهر واقع شده است. چشمهها توسط اهالی محلی و توریستها مورد استفاده قرار میگیرند و علاوه بر خاصیت درمانی این چشمهها، طبیعت زیبا و محیطی دیدنی را برای گردشگران فراهم کردهاند و مجموعهٔ هتلهای رامسر، شهرداریهای محلی و بخش خصوصی از طریق ایجاد استخر شنا، دوش و وانهای متعدد، محلهای مناسبی را برای استفاده و استحمام مسافران و مردم محلی ایجاد کردهاند.

از مشهورترین هتلهای خاورمیانه بهشمار میرود. ولی اگر یک پژوهشگر اکولوژی در میان آنها بود به آنها میگفت آبی که به ساحل دریا میریزد باعث موازنه و پایداری اکوسیستم مناطق شمالی، رشد و بالندگی اکوسیستم ساحلی و افزایش آبزیان و افزایش فیتوپلانگتونها و جلوگیری از پیشروی آب شور به روستاهای نزدیک ساحل و تشکیل ابر و بارندگی و… رامسر به دلیل قرارگیری در خط ساحلی دریای کاسپین، آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و میزان بارندگیها در آن معمولاً زیاد است. کافه رستوران جزیره ارشیا: رستوران جزیره ارشیا در ابتدای جاده ساحلی قرار دارد. این روستا دارای امکانات گردشگری بسیار از جمله کافه رستوران سنتی، فروشگاه، منازل روستایی اجارهای، سرویس بهداشتی و … گونههای جانوری جنگل گیسوم نیز از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. روستای دلیر پوشش گیاهی و جانوری بی نظیری دارد. برای حل این معضل نیز باید کاری کنیم که آن دسته از گونههای جانوری که در خارج از مناطق چهارگانه زیست میکنند نیز از طریق ایجاد زیرساختهای قانونی مناسب مورد حمایت قرار گیرند. مردمان بومی آن به گیلکی اشکوری صحبت میکنند. این ابرها تصویری مانند مه دارند که در کنار مناطق سرسبز اطراف و جنگلهای زیبای سنگچال مناظری بسیار زیبا و رویایی ایجاد میکنند. رکنا : جنگل ناهارخوران جزو طبیعت زیبایی و بسیار دیدنی گرگان واقع در استان گلستان است. پل ورسک از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از بتنآرمه استفاده نشده است. باید از جاده فرعی «منگل- چلاو» در مسیر جاده هراز (یک کیلومتر بعد از اولین تونل بعد از پلیس راه آمل میباشد) که تماماً آسفالت بوده و جادههای اصلی داخل محل نیز آسفالت میباشد. فضای ارتباط دهنده میان فضاهای اصلی و فرعی راهروها میباشند. تاسیس این سد میان جنگل دالخانی و اربه کله، تصویری باشکوه از یک دریاچه در دل جنگل را مقابل چشمان شما به نمایش میگذارد.

در مقاله بالا به امکانات و مسیر، آب و هوا و آدرس دریاچه قو جواهرده پرداختهایم. در این مقاله برای آشنایی با شهر رامسر با ویلاطور همراه باشید. علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز جاری است که معروفترین آن سفید چشمه نام دارد و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می شود. امروز پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی کشور نیز محسوب می شود که مسیر دسترسی به آن در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح از ارتفاعات شرق ورسک، است. • خبر خوب این است که آبشار لوه، با پارک ملی گلستان همجوار است. پارک ملی گلستان به عنوان نخستین و قدیمیترین پارک ملی کشور تا قبل از سال ‪ ۱۳۳۶‬از شکارگاههای شناخته شده و پر آوازه کشور به شمار میرفت که به جنگل گلستان شهرت داشت. در این روستا مسیر آسفالت به اتمام میرسد و باید مسیری خاکی در حدود هفت کیلومتر را با پای پیاده یا ماشین مناسب طی کنید تا به دریاچه سد میجران برسید. ناهارخوران از جمله جنگلهای هیرکانی شمال کشور است که قدمت آن به ۴۰ میلیون سال میرسد. بعد از چنددقیقه صدای امواج دریا به گوشتان میرسد و درکمال ناباوری دریا در انتهای جاده پدیدار میشود!

علیآباد کتول نیز در جنوب غرب آبشار با فاصلهای نزدیک به ۲۹ کیلومتر واقع شده است. منطقه جنگی خرما و اطاقور که پای کوی لیلاکوه جا خوش کرده است هر ساله میزبان مسافران عزیز در فصل بهار می باشد. در فصل بهار، فیلبند سرزمین چهارفصل است. این شهر که پیش از این سخت سر نام داشت، آخرین شهر غرب مازندران است. این روستا به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستانهایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نامگذاری این روستا هم همین باشد. ین بنا به احتمال بسیار زیاد متعلق به دورۀ صفوی می باشد که در دوره های مختلف ضمن اضافه کردن الحاقات، مورد بازسازی واقع شده است. بسیاری معتقد هستند که این جاده به لحاظ زیبایی و سرسبزی، شباهت بسیاری به تونل بهشت داشته و هوایی بسیار پاک و دلنشین را استشمام خواهید کرد. همچنین آب و هوایی بسیار دلنشین به همراه نسیم های خنک در طبیعت جواهرده احساس می شود. تپه هزار پیچ گرگان یکی از بلندی های اطراف شهر گرگان است که چشم انداز بسیار زیبایی از شهر گرگان را در پیش چشم گردشگران می گستراند. دیواندره یکی از شهرستان های استان کردستان است که در فاصله 98 کیلومتری از شمال سنندج و در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا واقع شده است. که در دوره پهلوی اول از این استان جدا شده و به استان مازندران ملحق گشت. فصل پاييز: در اين فصل خصوصا در اواخر آن در اکثر روز ها شاهد بارندگي خواهيد بود پس قبل از هر چيز بايد پيش بيني هواشناسي را در نظر داشت، اما مي دانيد که طبيعت رنگارنگ پاييز خصوصا در مازندران حس منحصر به فردي را به انسان القا مي کند پس مي تواند ديدن اين منطقه در پاييز هم خالي از لطف نباشد. هوای خنک و دلپذیر در طبیعت روستا حکم فرما می باشد و در مقابل زمستان هایی سرد و کوهستانی دارد که در اغلب مواقع بارش برف را در آن شاهد هستیم و طبیعت جواهرده در زیر لایه ای برف پنهان می شود و دوباره با آغاز فصل بهار کم کم از زیر رنگ سفید برف سرک کشیده و رنگ سرسبز خود را نمایان می کند.

این مسیر با ترکیبی از کوه، مراتع سرسبز و جنگل های پوشیده از درخت، یکی از مسیرهای جذاب برای کوهنوردان جهت صعود به قله درفک محسوب می شود. چنانچه قصد دارید با وسیله نقلیه عمومی به ناهارخوران بروید، میتوانید به میدان کاخ رفته و از آنجا با استفاده از اتوبوس و تاکسیهایی که بهسمت ناهارخوران میروند خودتان را به این جنگل سرسبز برسانید. یکی از ویژگیهای خوب این روستا وجود امکانات گردشگری و توریستی است؛ بنابراین شما میتوانید بعد از یک روز گردش در داخل این روستا، از غذاهای سنتی کافه رستورانها و سفرهخانههای سنتی این منطقه لذت ببرید. در کنار آن، امکاناتی نظیر شهربازی، رستوران و کافه نیزدر این جنگل باشکوه ایجاد شده است. آبشار مصنوعی: آبشار مصنوعی ناهارخوران ۱۵ متر ارتفاع دارد و دارای ابعاد ۱۲ در ۱۳ است. در اراضی شمال شرقی کلیشم و در منطقه ای موسوم به فیروزکوه در سر راه جلیسه به کلیشم در یک دشت مرتفع نسبتا باز و در موقعیت جغرافیایی ۳۶ درجه و ۴۶ دقیقه و ۲۳ ثانیه عرض شمالی و در ۴۹ درجه و ۵۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه طول شرقی و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریاهای آزاد و در منطقه کوهستانی ناحیه سیاهکل، بقعه آقاسید ابراهیم فرزند امام موسی کاظم (ع) معروف به امامزاده تورار قرار گرفته است. اولین و بزرگترین شبکه رزرو هتل های ایران است که از سال 1384 امکان رزرو هتل در بیش از 1500 هتل و هتل آپارتمان را برای مسافران فراهم می کند. علاءالدین تراول به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای مسافرتی، کلیه خدمات مربوط به سفر و گردشگری را به شما عزیزان ارائه میکند. پیشنهاد میکنیم با مراجعه به صفحه خدمات ما، با خدمات علاءالدین تراول بیش از پیش آشنا شوید.

پیشنهاد بعدی سایت گلستانی ها کلبه چوبی نیسا می باشد چرا که این کلبه شومینه هیزمی داره و می تونین کلی خوش بگذرونین. • هتل بام سبز رامسر: اگر به دنبال هتلی در دل طبیعت میگردید و دوست دارید جایی که اقامت میکنید، حس و حال یک کلبه در میان جنگل را به شما هدیه کند، هتل بام سبز رامسر همانیست که دنبالش هستید. همچنین میتوانید در کلبههای جنگلی این روستا تجربه یک اقامت خوش و لذت بخش را داشته باشید. بعد از رسیدن به آستارا، میتوانید کمی در آنجا استراحت کرده و در بازارهایش به گشتوگذار بپردازید؛ سپس به سمت حیران بروید. در مسیر پیش رویتان ابتدا صومعه سرا و بعد شفت قرار گرفته که شما بعد از بلوار کشاورز این شهر از جاده نصیر محله به سیاهمزگی بروید تا در مسیر رسیدن به آبشار قرار بگیرید. حتما تا کنون در رویای خود توی ابرها قدم برداشته اید یا خودتان را در یک بوم نقاشی تصور کرده اید هنگامی که از سر خوشی در هوایی مطبوع میدوید و از همسایگی با ستاره ها لذت میبرید. افسانههای مختلفی در مورد این غار وجود دارد و آن را پناهگاهی برای دزدان، طغیانگران و حتی یاغیان حکومت معرفی میکند. مجسمه های این موزه از نوع برنزی و مرمری هستند و حتی عتیقه های زیبایی نیز در اینجا وجود دارند که تنها با نگاه دقیق می توانید زیبایی آنها را ببینید. در کوه درفک دو غار مشهور وجود دارد که قندیل های یخی شان زبان زد غار نوردان است، اگر به غارنوردی علاقه دارید، کوه درفک را از دست ندهید. برای رسیدن به کلاردشت از جاده چالوس، قبل از رسیدن به چالوس دو راهی به سمت کلاردشت را خواهید دید. بعد از رسیدن به مسیرِ پیادهرو جنگل، دیگر همه چیز به انتخاب و علاقهی شما بستگی دارد.

در همین شهر می توانید زیباترین جاذبه های طبیعی مثل کوه، بیابان، دریا، رودخانه، زمین کشاورزی، جنگل، تالاب، دشت و چمنزار را ببینید. استفاده نادرست از منابع طبیعی ، جنگلزدایی و توسعه بیبرنامه و بیرویه شهر گرگان، آسیب فراوانی به جنگل ناهارخوران وارد کرده است؛ بهگونهای که در دهههای اخیر مناطق مسکونی و اداری و امکانات شهری نیز به آن اضافه شده است. چشمه گل در کتب و نوشته های دوره صفویه و همچنین قاجار به نام کبود استخر آمده و همچنین در روایت های تاریخی نام آن دالان بهشت و پلنگ سره ذکر شده است. اگر دیدن منظره دشتی از گل ها همیشه آرزوی شما بوده، در ماه خرداد از دیلمان حدود یک ساعت به سمت جنوب بروید تا به روستای داماش برسید در این روستا دشتی از سوسن چلچراغ در انتظار شماست تا ساعتی به تماشای گل هایش بنشینید و لحظاتی بینظیر را تجربه کنید. روستای چی چی نی کوتی در تمام فصول سال، زیبایی منحصر به فرد خود را دارد اما بهترین زمان برای گشت و گذار در طبیعت آن از اواسط فصل بهار و تا اواسط فصل پاییز می باشد. شهر رامسر عموما دارای آب و هوای مطلوبی است و رطوبت بسیار پایین تری نسبت به شهرهای اطراف خود دارد، بدین ترتیب شما در هر فصل از سال با جلوه ی دیگری از جنگل دالخانی روبرو خواهید شد اما اگر در فصول سرد سال قصد سفر به جنگل دالخانی را دارید، بهتر است نکات مهم رانندگی در جاده های لغزنده را رعایت کنید. بر اساس منابع تاریخی، این مسجد در گذشته های بسیار دور معبد و آتشکده زرتشتیان و محل پرستش میترا (الهه آب) بوده است.

استفاده از شکلهای بیضی یا خورشیدی در نمای ساختمان نیز از مواردی است که در این بنا همانند سایر بناهای دوران قاجاریه به چشم میخورد. صخره بلند اسپهبدان نیز با چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد، در ضلع غربی روستا قرار دارد. تپه باباطاهر: در ناهارخوران تپهای به نام باباطاهر وجود دارد که از بالای آن میتوانید چشمانداز بینظیری از شهر گرگان را تماشا کنید. از طریق پلکان سنگی و قدیمی موجود در ناهارخوران میتوانید به این ارتفاعات دسترسی پیدا کنید. در شهرستان رامسر کوههای زیبا و متعددی وجود دارد که دامنههای برخی از آنها یکی از جاذبههای گردشگری این شهرستان محسوب شده و ارتفاعات آن نیز گزینهی مناسبی برای کوهنوردان است. قلعه کوتول شاه مربوط به دوره تیموریان است که این اثر باستانی در تاریخ 14 مرداد 1382 با شماره ثبت 9405 بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شکار در این منطقه حدود ۲۴ سال است که دیگر امکانپذیر نیست. از این شهرستان جدا شده است. البته ناگفته نماند که به دلیل کمبود بارش در سالهای اخیر، میزان آب این آبشار به شدت کم شده است. طبق اسناد موجود از زمان سعدالله خان ایلخانی حاکم فندرسک در زمان مظفرالدین شاه قاجار این تفرجگاه وقف حوزه علمیه سعدیه رامیان است. در چنین وضعیتی هر پاسگاه، سه نیرو هم در اختیار ندارد ضمن اینکه با توجه به شیفتی بودن شغل محیطبانی، در یک شیفت گاه یک محیطبان میماند و یک پاسگاه. 4-امنیت سرمایه گذاری درمنطقه باتوجه هم زیستی متعادل مردم منطقه با فرهنگ اجتماعی بالا وارتباطات سالم و…

برای خرید تور میتوانید از طریق سایت اقدام کنید یا با مشاوران ایرانگرد تماس بگیرید. در داخل شهر نیز بهترین وسیله برای حمل و نقل، تاکسی است و ایستگاههای متعددی در جایجای شهر وجود دارند و از طریق آنها میتوانید در اسرع وقت خود را به جاذبهها و دیدنیها و مراکز مهم شهر برسانید. این غار دارای دهانهای حدود ۳ متر است. در این روستا آبشار، غار و چشمههای مختلف به چشم میخورند، از اینرو برای طبیعتگردی حسابی مناسب است. رودخانهای برخوردار از آب معدنی گازدار، هرساله میزبان جمع زیادی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است. پس از سید رکابزن کیا جنگ های زیادی درگرفت که با پیروزی نعمان اشکوری ها بر حکام زیدیه مدت 100 سال اشکوری ها بر تمام گیلان و مازندران حکومت کردند . چرا بازدید از غار اسپهبد خورشید مازندران پیشنهاد می شود؟ بعد از جنگلگردی و تفریح در ناهارخوران پیشنهاد میدهیم از پارک جنگلی النگدره که در جاده ناهارخوران قرار دارد دیدن کنید. اگر بخواهم قلعه رودخان فومن را در فصول مختلف سال بررسی کنم، به شما پیشنهاد میکنم فصل بهار یا پاییز را انتخاب کنید. بهترین فصل سفر به این روستای زیبا اواخر بهار و فصل تابستان است. سابقن سه پله به طرف پایین حمام امتداد داشت که افراد از آن طریق به داخل حمام می رفتند و یک حوض آب سرد برای شستشوی پا در جلوی سر بینه تعبیه شده بود که توسط افراد ساکن دیلمان قسمت سربینه درگاه ورودی تخریب شده است. در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جنگل جهان­ نما آشنا خواهیم کرد. در بخش جنوبی این قلعه و کنار زائده متصل به بنا دیدهبانی دو طبقه با راه پلههای ارتباطی آن نمایان است که ورودی و درگاه قلعه را تشکیل میدهد. غار وسط دل دارای رودخانهای فصلی است که هفت متر پایینتر از غار کیارام قرار داشته و پوشش انبوه جنگلی و متراکمی در اطراف آن وجود دارد.





[ بازدید : 3159 ]

[ پنجشنبه 13 مهر 1402 ] [ 21:41 ] [ NBH25 ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]