وصال

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ وصال خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.


شایان ذکر است که در اصلی مسجد در جنوب شرقی صحن آن واقع شده است. شبستان اصلی یا «شاهزاده» که در ضلع غربی صحن قرار دارد، دارای 48 ستون مستطیل شکل با ازارههای پوشیده از کاشیهای ششضلعی و فیروزهای است. از آنجا که دین برای مردم ارامنه بسیار اهمیت دارد، کلیساها، اولین بناهایی بودند که پس از خانهها در محله جلفای اصفهان ساخته شدند. برای همین پیشنهاد می کنیم که همراه گلستانی ها تا پایان این مقاله باشید. در واقع اگر از بالا به پل نگاه کنیم و یا در تصاویر هوایی دقت کنیم؛ متوجه خواهید شد که پل خواجو شبیه به یک عقاب است. اگر از داخل عمارت به حوض فیروزهای وسط باغ نگاه کنید، برای لحظهای تصور خواهید کرد که از این حوض مروارید به بیرون پرتاب میشود. توی یه قسمت از آکواریوم می شد به ماهی ها غذا بدی و این برای من جالب ترین بخشش بود. اوشناریوم یا آکواریوم شهری مجموعهای از آکواریومها، حوضچهها و مخازن نمایشی ماهیها و آبزیان در ابعاد بسیار بزرگ است و فرمها و اشکال مختلفی دارد. در این تونل سیزده آکواریوم دیواری به طول چهار متر، ده آکواریوم کوچک شامل ماهی های خاص و گونه های کمیاب و نادر، سه سیلندر آکواریوم بزرگ با گنجایش 2500 لیتر، دو آکواریوم تاچ پول یکی شامل ماهی کپور ژاپنی و دیگری ستاره های دریایی، یک آکواریوم با کانسپت آمازون برای نگهداری و نمایش ماهی های رودخانههای آمازون، و همچنین آکواریوم های بزرگ پنج الی ده متری قرار دارند. پل خواجو محلی برای عبور و مرور بود و در زمانهای قدیم ساختمان شاه نشین و در دل خود را داده بود تا محل اقامت موقت بزرگان و شاهان دوره های مختلف شود. پل خواجو از جمله زیباترین بناهای تاریخی ایران در دوره ی حکومت صفویان بر روی رودخانه زاینده رود اصفهان به دستور شاه عباس دوم ساخته شده است.

مکان های دیدنی گیلان + تصاویر تور لحظه آخری,تور ارزان , تور استانبول, آنتالیا,تو نام گبر نیز از نام یک قومی، حسن آباد نام قدیم محله خواجو و نام پل شاهی به درخواست شاه عباس در طول دوران مختل برای این پل برگزیده شده است. در تخت سنگینی در سمت شمال پله و در نزدیک به یکی از شیرهای سنگی یک قبله نما وجود دارد که برای گردشگران بسیار جذاب است. قبله نما: در تخت سنگی در سمت شمال پل و در نزدیکی یکی از شیرهای سنگی، قبلهنمایی وجود دارد که میتواند برای گردشگران جذاب باشد. این مطلب میتواند راهنمای جامع و کاملی برای شما باشد. سردر ابواسحاقیه در شمال غربی مسجد جامع اصفهان قرار دارد که به کوچه ابواسحاقیه اصفهان ختم میشود؛ البته در اکثر مواقع نمیشود در آن تردد کرد و درب آن بسته است. البته در سالهای اخیر به دلیل کمتوجهی بازدیدکنندگان خسارتهایی به مجسمههای شیر وارد شده است. در زمان وقوع سیل پل خواجو آب را به سمت کانال هدایت می کند و باعث پخش شدن آب می گردد و به همین ترتیب هیچ دلیلی نتوانسته به ان خسارت وارد کند. سبزی حاشیه رودخانه زایندهرود باعث افزایش رطوبت هوای شهر شده است و همین امر باعث به وجود آمدن کانال هایی که جریان عمودی آب را در خاک ایجاد میکند و باعث تضمین آنها شود. این پل در انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی خودنمایی میکند. ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور ادامه داد: سفر رهبری یکی از اهدافش کمک به دستگاه های اجرایی است تا به نیاز نیازمندان جامعه در حد وسیع کمک کنند و سفر ایشان به یک معنا کمک رسانی به مسئولان در دستگاه های اجرایی است و از جهت دیگر دیدار مردم با رهبرشان باعث نشاط مردم می شود و استان و منطقه با یک شرایط روحی و ذهنی ویژه ای روبرو می شود.

اما انچه در گنجینه تاریخی استان اصفهان در مورد اندازه این پل نوشته شده است به طول 132 /5 و عرض آن 12 متر می باشد .این پل دارای ساختمانی خاص و ویژه به نام بیگلر بیگی می باشد که در گذشته به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده بود تا محل اقامت موقتی او و خانواده اش باشد. حسین جعفری رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اما در این خصوص میگوید : این طرح در حدود 40 سال بلاتکلیف بود که در نهایت با انتخاب کارشناسانی از سازمان میراث فرهنگی ، طرح بدنه سازی چهارباغ تدوین شد و زیر نظر کمیته ویژه میراث و شهرداری بررسی و به تایید سازمان میراث فرهنگی کشور رسید. علت آن شاید این بوده که میتوانستند جاگذاری صحیح سنگ و مورد بررسی قرار دهند و در عین حال یادگاریهای را از خود به جا بگذارد. حاصل این بررسی به تأثیر عواملی نظیر: گسترش شبکه راه ها، انتقال پایتخت صفوی به اصفهان، رونق فعالیت ها و فضاهای جمعی در عصر صفویه اشاره دارد. در آن زمان، شاه عباس پایتخت ایران را از قزوین به اصفهان انتقال داده و با بنای عمارتهای تاریخی این میدان، باعث گسترش بازار و رونق اقتصاد در این میدان شد. بر اساس مستندات تاریخی، در زمان جنگ های ایران و عثمانی در دوران شاه عباس اول، ارمنیان ساکن منطقهای در ارمنستان به نام جلفا، به اجبار به داخل ایران و به شهر اصفهان کوچانده و سکنا داده شدند.

یکی از بهترین زمان ها برای دیدن این پل زیبا شب ها هست؛ به خصوص که در زمان قدم زدن بر روی این پل با دیدن دهنه پایینی، پل گنبد امام رضا برایتان تداعی خواهد شد. آتشکده بهرام یزد هنوز سایت یا نشانی صفحه اجتماعی برای خود ندارد. جاذبههای فرهنگی یزد را میشناسید؟ در شهر اصفهان ۲۳ کیلومتر محور تاریخی فرهنگی وجود دارد که ۵۰ درصد آن تاکنون کفسازی و بدنهسازی شده است؛ برای بازارهای قدیمی سقف زده شده و کفسازی هایی در برخی از محورها همچون میدان امام خمینی(ره) انجام شده است. اگر هم میخواهید اقتصادیتر سفر کنید، هتلهای ارزانتر گزینه بهتری برای شما هستند. اگر مسافر اصفهان هستید و می خواهید تا از این شهر زیبا و تاریخی و پل خواجویش دیدن کنید، باید اطلاعاتی را درباره نکات اساسی و مهم این شهر به دست آورید. در دو سمت این پل زیبا شیرهای سنگی قرار گرفتند که در کنار یکی از آنها باید به چشم شیر مقابل نگاه کنید چشم آن شیر به صورت کامل می درخشد. ورودی بزرگ و باشکوه در کنار شکلها و گلهای متقارن به کار رفته در دیوارهای این مسجد باعث شده است تا این مکان در دسته یکی از معروف ترین مسجدهای ایران قرار بگیرد. به طور کلی در ساخت بنای پل اصل تناسب و تکرار فضاهای یک شکل و هم اندازه که عملکردی یکسان دارند، باعث شده نمای زیبا و جالب توجهی از پل در مقابل بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است. در این هتل ۲۸ اتاق وجود دارد که در هر کدام با توجه به نیاز مسافرین و بازدیدکنندگان ۱ تا ۵ تخت خواب وجود دارد. تالار عالی قاپو هتل عباسی اصفهان را با الهام از کاخ عالی قاپو و اتاق موسیقیاش ساختهاند، به گونهای که با ورود به آن به سقف زیبایش خیره خواهید ماند. ورود وسایل نقلیه موتوری به میدان نقش جهان به عنوان یک اثر تاریخی منحصر به فرد در سالهای گذشته ممنوع اعلام شد، مسئلهای که با سهل انگاری برخی از مسئولان، چندان جدی گرفته نشد. گرچه این موضوع مخالفت بسیاری از زرتشتیان را برانگیخت زیرا آنجا جای نیایش به درگاه خداوند است و آنها دوست نداشتند که با ورود گردشگر هم آرامش آنجا به هم بریزد و هم پاکیزگی این مکان سپند که در دین زرتشتی از ارزش بالایی برخوردار است از بین برود. مسجد جامع عبادتگاه مسلمانان، مکان گردهماییهای سیاسی، اجتماعی و آموزشی آنها و مرکزی برای برگزاری مراسمهای مذهبی است. برای ساختن پلی که پایههای آن در آب قرار دارد از مصالحی خاص استفاده کردند. در ساخت آن از مصالحی مثل ساروج آجر و سنگ استفاده کردند، پل خواجو به لحاظ هیدرولیک و هم سازهای در هماهنگی کامل با بستر طبیعی زمین می باشد. در بخش میانی پل خواجو سنگ فرشی در کف رودخانه زاینده رود وجود دارد که از طریق 11 پله سنگی بستر رودخانه به کف پل مرتبط میشود. ایم پل به صورت طاقی یا قوسی شکل ساخته شده که با بستر زمین هماهنگی خاصی ایجاد کرده است.

علاوه بر این نورپردازی به نحوی باشد که علاوه بر شاخصکردن بنای امیر چخماق باعث ایجاد ارتباط بین میدان مستطیل شکل جلو و بنا شود. البته این نکته قابل به ذکر است که این پل بر روی بقایای پل حسن بیک ساخته شده است. سنگ قبرهای عجیب: تعدادی سنگ قبر قدیمی همراه با تخته سنگهای حجاری شده در سال ۱۳۸۸ در اینجا پیدا شد که روی آنها علائم عجیب و غریبی وجود دارد. در سال 1388 تعدادی سنگ قبر قدیمی همراه با تخته سنگهای قدیمی در محل پل پیدا شده است که برخی از آنها در موزه سنگ تخت فولاد نگهداری میشوند. پل خواجو در 4 طبقه، با طول 132/5 متر و عرض 12 متر، با سنگ و آجر ساروج احداث شده است. کلیسا در طول سالیان و طی مرمت های صورت گرفته تغییراتی کرده ولی پلان اصلی آن به همان شکل اولیه باقی مانده است. در این تصویر سازی کنگرههای پل همچون بالها و عمارت وسط پل نیز در جایگاه سر عقاب قرار دارند. وقتی از بالا به پل خواجو نگاه کنید، بنا را به شکل یک عقاب تیز چنگال میبینید که در حال پرواز روی رودخانه است. عقاب تیز چنگال بر فراز زاینده رود: وقتی از بالا به پل خواجو بنگرید، شاهد عقاب تیزچنگالی خواهید بود که در حال پرواز روی رودخانه زاینده رود است. شکل نوک تیز پایه های پل در قسمت بالا دست آن باعث شده است که همانند یک آبشکن عمل کند و فشار آب رودخانه را به حداقل برساند و شکل پله ای که در قسمت پایین دست این پروژه قرار گرفته است؛ خاصیت این را دارد که در مواقع سیلاب آب از روی این پله ها عبور کند و به این ترتیب در اثر برخورد با پله انرژی سیلاب از دست برود. پوشاندن معابر ورودی باغ که دست کم به بیش از 5000 متر مربع می رسد با سنگ های گرانیت نیز جالب توجه است.

بیشتر پرندهها در فضای باغ آزاد هستند؛ اما پرندگان شکاری بزرگی مانند عقاب، شاهین و جغد نیز در حفاظت کامل به سر میبرند و در قفسهای فلزی بسیار بزرگی قرار گرفتهاند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: در حال حاضر شش پروژه کاملاً اجرایی روی میز مشترک شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان قرار دارد که به زودی و در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود که احیای طرح دولتخانه صفوی نیز بخشی از آن است. این حمام تا سال ۱۳۴۰ خورشیدی و لولهکشی شهری مورد استفاده بود؛ اما پس از آن برای ۳۰ سال متروکه ماند تا به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار شد. پل خواجو یکی از هنرمندان شهر اصفهان هست که برای سالیان سال چشم هر بینندهای را به سمت خود می کشاند. گفتنی است که این علامت ها در واقع امضای هنرمندان این اثر هست. این بازار زیبا که مربوط به دوره قاجار هست توی محله لب خندق قرار داره. هتل باغ مشیرالممالک یزد هتل باغ مشیرالممالک یزد که متعلق به دوره قاجاریه است، دارای محیطی زیبا و بنایی تاریخی در بین هتلهای شهر یزد میباشد. ماموران وی شروع به قطع درختان کردند تا اینکه یکی از علمای بزرگ شهر یعنی حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی به طلاب دستور داد تا به چهار باغ رفته و مانع از قطع بیشتر درختان شوند و در نهایت پس از درگیری فراوان موفق به توقف آن تخریب شدند. بعدها مسافری خسته در این مکان به خواب رفت و در رویای خود نازبانو را دید که از وی درخواست ساخت زیارتگاه داشت و نوید برآورده شدن حاجات در این مکان را داد.رشید شهمردان در کتاب پرستشگاه زرتشتیان، این داستان را چنین نقل کرده است:صاحب پیر را نام نازبانو بود؛ گویند که عروس فرمانروای پارس بوده است. عکسهای گالری از ایسنا (عکاس: رسول شجاعی) سلطان مسعود میرزا معروف به ظلالسلطان، بزرگترین پسر ناصرالدین شاه که از سوی پدر، حاکم اصفهان شده بود، دستور تخریب چهارباغ را صادر کرد و عمال وی برای تخریب باغ شروع به قطع درختان کردند.

بهترین زمان برای بازدید از این خانه در است شش ماه اول سال به خصوص خرداد و فروردین شرق. تاریخچه خانه دهدشتی در اصفهان و ساخت و معماری این عمارت به دوران قاجار می رسد. ساخت مسجد امیر چخماق حدود 2 سال به طول انجامید. طول معبر این پل 5/7 متر است. حمام خان دارای 1170 متر مربع مساحت بوده که به دستور حاکم وقت یزد یعنی محمد تقی خان بافقی در سال 1212 هجری قمری و در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. از آن جایی که اغلب بزرگان شهر از این حمام استفاده می کردند، به حمام خان مشهور شده است. و منظره ی جالب توجه و زیبایی را می توان از بالای پل زمانی که آب زاینده رو بالا می آید شاهد بود. در زمانی که ایران دچار آشفتگی به علت حمله افغان ها بود، تا زمانی که حکومت قاجار روی کار بیاید عمارتی همچون نقاره خانه تخریب شد. در زمانی که به پل خواجو اصفهان مراجعه می کنید، در دو سوی این پل شیر های سنگی را مشاهده می کنید که به نظر بسیر زیبا می باشند. بسیاری از تورهای گردشگری برنامه هایی را برای بازدید مسافران خود از شهرهای استان یزد پیش بینی می کنند تا گردشگران تمامی جاذبه های دیدنی این استان را مشاهده کنند. بیگلر بیگی دارای تزئینات نقاشی زیبایی می باشد که می توان بر روی طاق های آن مشاهده می شود و هنوز هم پا برجا است. پل خواجو اصفهان شاهکار معماری صفویه : پل خواجو یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان و یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان نیز بوده که در شرق سی و سه پل، بر روی رود زاینده رود واقع شده است. برخی بر این باورند که این دو شیر نمادی از سپاهیان بختیاری بودند که با شجاعت از اصفهان و زاینده رود محافظت می کردند.

هوش به کار گرفته شده مهندسان صفوی بسیار قابل تامل است؛ چرا که با ساخت این پل توانسته است از سه بخش مهم محیط زیست همچون سطح زمین زیر زمین و جذب محافظت کنند. هوش و نبوغ معماران ایرانی را میشود در پل خواجوی اصفهان دید. معروفترین نام، پل خواجو است که علت این نامگذاری قرار گرفتن در محلهی خواجوی اصفهان است. علت نامگذاری این پل واقع شدن در محله خواجو اصفهان می باشد. متاسفانه در دوران قاجار به بهانه ی مرمت و بازسازی مسجد جامع یزد، بر اساس بی تدبیری و تصمیم های اشتباه این بنا در ابعاد بزرگی تخریب شد و همین موضوع باعث شد تا آنچه که امروز می بینیم، بسیار متفاوت تر از مسجدی باشد که در دوران گذشته وجود داشته است. محدوده باغ چهلستون با ديواري محصور بوده كه در ضلع شرقي كه ورودي اصلي در آن جاي داشته، داراي نمايي متفاوت از ساير نقاط ديوار بوده. معماری این بخش شما را کنجکاو می کند تا بدانید که چرا آن قدر متفاوت و زیباتر ساخته شده است. وقتی صحبت از اسکان در اصفهان می شود همه به هتل های اصفهان در لوکس ترین حالت فکر میکنند اما باید در هتل سنتی سورین اقامت کنید. همچنین جهانگرد ایتالیایی به نام پیترو دلاواله این نظر و عقیده را دارد که:گرداگرد این میدان فاخر را ابنیه هایی برابر و هماهنگ و زیبا احاطه کرده است که در هیچ نقطه ای اتصال آن قطع نشده است، همه دکان ها هم تراز با خیابان ها و همه در ها بزرگ هستند و بالای آن ها پنجره ها و ایوان هایی با زیباترین و متنوع ترین تزئینات چشم اندازی خیره کننده ایجاد کرده است. شاید بعد از دیدن ستون های ایوان بخواهید زود وارد فضای اندرونی کاخ بشوید ولی اگر کمی سر خود را به بالا بگیرید متوجه سردر آینه خواهید شد.





[ بازدید : 2721 ]

[ شنبه 22 مهر 1402 ] [ 16:06 ] [ NBH25 ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]